סיכום סדנת מדידת חווית משתמש עם תומר שרון

שבוע שעבר הייתי בסדנת מדידת חווית משתמש שהעביר תומר שרון. מטרת הסדנה היתה להסביר איך אפשר לבדוק חווית משתמש באמצעות מחקר כמותני, החל מהדרך בה מגדירים את מטרת המחקר וכלה באופן שבו מריצים את המחקר, להלן – סקר.

חייב להודות שהייתי סקפטי לגבי השימוש בשיטות מחקר כמותניות לבדיקת חווית משתמש, אבל הסדנה כן שכנעה אותי שיש מקומות ותרחישים במסגרתן, במידה ומגדירים את המטרות והתהליך כמו שצריך, שימוש נכון בסקרים יכול להניב תובנות מהירות לגבי החוויה. עדיין, אין כמו מבדקי שמישות עמוקים ו-Contextual enquiries כדי לבדוק האם הפתרונות שלנו הגיוניים, אבל מכיוון שלוקח הרבה זמן לערוך אותם ואפשר לעשות רק מספר קטן מהם – כאן בא היתרון של המדידה הכמותנית כפלטפורמה לקבלה מהירה של עשרות תשובות (אם לא  במאות ואלפים).

כדי שהמדידה תהיה שווה את הזמן שלנו, היא צריכה להיות:

  1. בעלת משמעות – בודקת דברים משמעותיים ולא אזוטריים.
  2. בעלת תוצאות ישימות – תוצאת המדידה צריכה להניע ה-Stake holders לפעולה. אם זה רק ״מעניין״ אז כנראה שזה לא כזה חשוב ואז חבל על הזמן של כולם.
  3. יציבה – אובייקט המדידה צריך להיות משהו יציב, הוא חייב להיות חלק מהמהות של המוצר.

המדידה עצמה מורכבת משלושה נדבכים:

  1. Goals – המטרות של המשתמש, לא של העסק. למשל, אלו משימות המשתמשים צריכים לעשות כדי להשיג את מבוקשם? אלו מטרות יש ל-Re-design של המוצר?  תשובות טובות יעזור בניסוח מטרות המדידה. הדבר שאולי הכי חשוב לזכור הוא שהגדרת המטרות צריכה להיות בהסכמה של כל ה-stake holders). כולם צריכים להבין מה אנחנו מודדים, מה זה אומר ומה אפשר לעשות עם זה, כי אם אין הבנה והסכמה משותפת הכל ייפול מהר מאוד.
  2. Signals – איך הצלחה/כישלון יבואו לידי ביטוי בהתנהגות או בעמדות של המשתמש? אלו רגשות המשתמשים מביעים הצלחה/כישלון בעת שימוש במוצר? ברגע שמגדירים את הסימנים לחוויה טובה/רעה אפשר לגזור מטריקות מדידה.
  3. Metrics – אלו כבר המדדים עצמם והתוצאות המספריות שלהן. בהקשר הזה, שכמציגים את המספרים חשוב מאוד לנרמל אותם, זאת אומרת, לדבר באחוזים ולא במספרים מוחלטים.

שיטה נפוצה היא לביצוע מחקר כמותני היא באמצעות סקר. רק מה, יש נטייה לחשוב שסקר זה משהו שבונים תוך כמה דקות ומיד מעלים לאוויר. האמת היא שההפך הוא הנכון וכמו כל דבר בחיים, כדי להביא תוצאות איכותיות יש לתכנן את הסקר מראש. הוא נתן מספר דגשים לתכנון סקר אבל אם לסכם את מה שחשוב אז:

  1. מינימום שאלות – סקר עם שאלה אחת בלבד
  2. ניסוח שאלה – השאלה צריכה להיות סופר ממוקדת וקונקרטית
  3. מינימום טווח – תומר בעד טוווח בינארי – אהבת/לא אהבת – כי זה מאלץ את המשתמש לנקוט עמדה ברורה. מן הסתם, לא תמיד זה אפשרי אז לשמור על מקסימום טווח של 5 אפשרויות
  4. קונטקסט נכון – להעלות את הסקר מיד לאחר שהפעולה התרחשה

אם אתם רוצים לדעת עוד על הסדנה, הסיכום המלא שלי זמין כאן 🙂

השמיעו קול :)